Timo Suominen

Välinpitämättömyys turvalaitteista on sen tyylistä piittaamattomuutta, mikä heijastuu koko ajo-opetukseen.

Suomen Autokoululiitto vaatii opetuslupa opettajien teoriakoetta ja opetus polkimien katsastusvelvollisuutta takaisin ajokorttilakiin.

YLE uutisoi 8.9 jo yli kolmentuhannen ajokokeen peruuntumisesta väärin asennettujen opetus polkimien tai puuttuvien asiakirjojen takia tänä vuonna. Tämä tilanne on täysin kestämätön. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että teillämme liikkuu jatkuvasti tuhansia ajoneuvoja, joiden varsinaiselta kuljettajalta puuttuu mahdollisuus estää onnettomuus vaaratilanteen uhatessa. Ongelman tekee vielä vakavammaksi se, että asia koskee lähes yksinomaan opetusluvalla ajattavia henkilöitä, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta tai opastusta opetustehtäväänsä. Vaikka oma ajotaito olisikin kohdallaan se ei takaa sitä, että henkilöllä olisi tarpeeksi kykyä ennakoida ja välttää vaaratilanteita, kun opetettavana on täysin kokematon kuljettaja. Varoitus tästä saatiin 3.9 kun Klaukkalassa opettaja ei pystynyt estämään, puuttuvan opetuspolkimen takia, oppilaan virheestä johtuvaa peräänajoa. Tällä kertaa pahoilta henkilövahingoilta vältyttiin hyvällä onnella. Entä jos risteyksessä olisikin auton sijasta pyöräillyt lapsi.

Välinpitämättömyys turvalaitteista on sen tyylistä piittaamattomuutta, joka heijastuu väistämättä koko ajo-opetukseen.

Mikäli opettaja ei välitä edes näin tärkeästä asiasta, miten hän suhtautuu muihin sääntöihin.  Traficomin olisikin pystyttävä testaamaan henkilöiden asenteet ja sitoutuminen turvalliseen liikkumisen edistämiseen ennen opetusluvan myöntämistä. Mikäli Traficom ei tähän pysty, ei se pysty siihen myöskään ajokorttia ajavien oppilaiden kohdalla, mikä asettaa kyseenalaiseksi koko tutkintopainotteisen ajokortin hankkimisprosessin.

Ylen jutussa väläyteltiin myös polkimien jättämistä kokonaan pois Ruotsin malliin. Ruotsissa kuolee ihmisiä joka vuosi ajo opetuksen aikana. Suomessa autokouluopetuksessa kukaan ei ole kuollut vuosikymmeniin. Erona Suomeen on myös se, että Ruotsissa sekä opetuslupaopettajan että oppilaan on käytävä perehdytyskurssi autokoulussa ennen ajo opetuksen aloittamista.

Traficomin tilastojen mukaan suurin osa peruuntuneista kokeista osuu kesäkuukausille, jolloin koeaikojen saamisessa on muutenkin ruuhkaa. Jonot ovat venyneet jopa yli kuukauden mittaisiksi. Jokainen peruttu koe vie paikan niiltä, jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin

Suomen Autokoululiitto ei pyri poistamaan opetuslupia, vaan nostamaan opetuslupaopettajien tasoa. Opetuslupaopettajan joukossa on heitä, jotka ovat pitäneet omat tietonsa ja taitonsa ajan tasalla ja jotka ovat motivoituneita opettamaan nuoren liikkumaan turvallisesti liikenteessä, ei vain saamaan ajokortin. Valitettavasti monet eivät kuitenkaan osaa edes itse sääntöjä ja yrittävät vain saada ajokortin mahdollisimman helposti ja halvalla. Heidänlaisilleen ei tule myöntää opetuslupia tai ainakin pyrkiä nostamaan heidän tasoaan esimerkiksi preppauskursseilla Ruotsin tyyliin tai yhteisopetusmallilla, joka oli voimassa 2013–14 hyvin tuloksin.